Zile memorabile: 27 septembrie 1817

Z

Cei mai cunoscuți reformatori au fost Martin Luther (1483-1546) și Jean Calvin (1509-1564). Ambii – mai mult sau mai puțin intenționat – au lăsat în urmă câte o Biserică de sine stătătoare: Luterană, respectiv Calvină/Reformată. După perioada marilor confruntări interconfesionale (catolici contra protestanți), a urmat perioada Iluministă, iar secolul al XVIII-lea stă invariabil sub semnul acesteia. Protestantismul alunecase – ideologic vorbind – în două extreme: fie spre liberalism, fie spre pietism. Însă – fapt inedit la acea vreme – diferențele confesionale dintre luterani și calvini erau nesemnificative. Nimeni nu părea să acorde importanță acestor detalii, poate și dintr-o dorință naturală de concordie și unitate.

Pe fondul acesta, după ce Prusia va fi devenit cel mai puternic stat german, regele Frederic Wilhelm III a făcut un pas de o naivitate istorică. La 27 septembrie 1817, în zelul său de-ai reuni pe creștinii protestanți sub sceptrul său, a hotârât înființarea a ceea ce s-a numit: Uniunea Bisericilor Lutherane și Reformate din Prusia.
Bine primită de public, această uniune a avut viață scurtă. La doar patru săptămâni a fost contestată de Klaus Harms (1778-1855), un fost discipol de-al lui Scheleiermacher, devenit lutheran ortodox. La 31 octombrie, Harms a publicat la Kiel un nou set de 95 de teze, cerând o întoarcere la credința tradițională a confesiunilor luterane. Acțiunea sa a avut un impact totuși redus, mai ales prin asocierea între doctrina lui Luther și naționalismul acestuia, dar s-a dovedit fructuoasă printr-un fel de „transplant” în America de Nord. Este vorba de Biserica Lutherană-Missouri Synod, un bastion al ortodoxiei lutherane ce se dorea izbăvită și de liberalism, și de pietism. Paradoxal, această viguroasă confesiune protestantă și-a găsit în America un spațiu virgin și propice pentru a-și duce mai departe idealurile, chiar dacă în bătrâna Europă era în continuare predestinată unor frământări inerente.
Actul de unire (lutherano-calvine) rămâne pentru noi ca o lecție de istorie, o acțiune emoțională menită să se frângă dintr-un început, dar care – prin ricoșeu – va determina o mutație confesional-teologică interesantă pe cele două maluri ale Atlanticului.

Scrie un comentariu

Ghiță Mocan

Soț, tătic și pălmaș pe ogorul Evangheliei. Febril căutător de adevăruri pe care să mă pot rezema, admirator a tot ce este veritabil și gata să văd binele chiar și unde e ascuns. Slujesc Domnului cu sentimentul unei datorii nobile și iau asupra mea orice povară ce are legătură cu Împărăția Lui. Alături de soția mea Magdalena, cresc doi copii adorabili: Paul și Carina. Predau teologie, dar preocupările mele intelectuale dezertează în multe alte zone. O bună parte din ele – ca și inevitabilele curiozități – le veți găsi în conținutul acestui site. Locul virtual în care tocmai vă aflați mă reprezintă, cu toate frământările și modestele mele aprecieri.