Cu ochii spre Cer

C

Creștinătatea română retrăiește azi Înălțarea Domnului. Bisericile de diferite confesiuni se străduesc să marcheze momentul prin predică și cântec. Cu acest prilej m-am gândit să vă las două variante picturale asupra Înălțării.

Prima imagine reproduce tabloul lui Rembrandt. O vom numi varianta artistică și vom sesiza mișcarea din jurul Hristosul ce urcă spre Cer. A doua aparține spațiului răsăritean (Ortodox, am putea spune) și o vom numi varianta iconografică. După cum observați este o cu totul altă viziune și execuție. Mi-ar plăcea să aflu și părerile altor privitori…

comentarii

  • Cele două imagini alese sunt superbe. Ele reprezintă o abordare a imaginii în context eclesiastic, subtil diferită, în apus şi în răsărit.

    Privindu-le nu pot să nu observ o fină diferenţă. Varianta artistică, apuseană am putea spune, pune accentul nuanţarea culorilor, variaţii de ton, îmbinarea luminii cu umbră, etc. Varianta iconografică, răsăriteană, îşi propune mai degrabă să transmită un mesaj teologic. Din această cauză în contextul răsăritean, icoanele nu se pictează ci se „scriu”. Teologul Eudochimos spunea că icoanele nu aparţin artei religioase ci artei teologice.

    Mulţumim de acest popas artistic.

Ghiță Mocan

Soț, tătic și pălmaș pe ogorul Evangheliei. Febril căutător de adevăruri pe care să mă pot rezema, admirator a tot ce este veritabil și gata să văd binele chiar și unde e ascuns. Slujesc Domnului cu sentimentul unei datorii nobile și iau asupra mea orice povară ce are legătură cu Împărăția Lui. Alături de soția mea Magdalena, cresc doi copii adorabili: Paul și Carina. Predau teologie, dar preocupările mele intelectuale dezertează în multe alte zone. O bună parte din ele – ca și inevitabilele curiozități – le veți găsi în conținutul acestui site. Locul virtual în care tocmai vă aflați mă reprezintă, cu toate frământările și modestele mele aprecieri.