Internetul și democrația

I

S-a susţinut că internetul avea să schimbe democraţia. De la adoptarea lui pe scală largă, în anii 1990, el a adus,într-adevăr, schimbări importante în modul de funcţionare a  democraţiilor avansate. Mai ales trei dintre ele sunt semnificative.

Prima se referă la felul în care se desfăşoară campaniile politice. În aproape fiecare campanie electorală importantă, sunt utilizate  instrumente  on-line  pentru  strângerea  de  fonduri,  pentru  organizarea susţinătorilor,  pentru introducerea  disciplinei în transmiterea mesajelor electorale, pentru răspândirea informaţiilor şi ţinerea sub observaţie a activiştilor. În ultimii ani,  elitele  politice  au  început  să  exploateze  şi  potenţialul  remarcabil al big data în realizarea profilului cetăţenilor, modelarea  comportamentului  lor  politic,  anticiparea  intenţiilor  de  vot şi adaptarea în consecinţă a reclamelor şi a resurselor organizaţionale. Schumpeter ar fi fost în culmea fericirii: acest proces reprezintă efectiv imaginea în oglindă a tehnicilor utilizate  de  companii  în  scopul  realizării profilului consumatorilor şi al  introducerii pe  piaţă  a  produselor  de  larg  consum. De exemplu, în campania de realegere a preşedintelui Barack Obama din 2012, informaţiile  despre  alegători  s-au  strâns  într-o singură bază de date, care a fost combinată cu informaţii culese de pe reţelele de socializare şi din alte părţi. Algoritmii de învăţare automată au încercat apoi să anticipeze cât era de probabil ca fiecare votant să-l susţină pe Obama, să se prezinte la vot, să reacţioneze la mesajele de reamintire şi să se răzgân-dească  în  urma  unei  discuţii  despre  o  anumită  problemă.  Pe  parcursul  campaniei,  s-au  făcut,  în  fiecare  seară,  66.000  de  simulări  ale  alegerilor,  iar  rezultatele  s-au  folosit  în  vederea  alocării  resurselor:  „cine  să  fie  sunat,  la  ce  uşi să  se  bată,  ce  să  se  spună”.  Patru  ani  mai  târziu,  la  alegerile  prezidenţiale  din 2016, s-a spus că firma de consultanţă politică Cambridge Analytica (la ale cărei servicii a apelat Donald Trump) a cules date  despre  220  de  milioane  de  persoane – aproape  întreaga  populaţie cu drept de vot a SUA – realizând profilul psihologic al  fiecărui alegător  pe baza a 5000 de elemente  distincte. Aceasta  a permis organizatorilor campaniei  lui Trump să utilizeze, în reţelele de socializare, boţi (sisteme de IA) şi reclame îndreptate cu o precizie  excepţională  spre  alegătorul  individual. Rezultatul obţinut a fost cel visat de orice candidat aflat în campanie: o modificare de mari proporţii a opiniei publice. Această  nouă  abordare,  bazată pe date, a fost numită „manipularea consimţământului” sau, mai rău, „maşina de propagandă IA transformată în armă”.

În al doilea rând, internetul a modificat relaţia dintre guvern şi  cetăţeni,  ajutându-i  să  conlucreze  în  vederea  soluţionării  problemelor de politică publică. Consultaţiile on-line, guvernarea  deschisă,  petiţiile  electronice,  elaborarea  de  reglementări  pe  cale electronică, crowdsourcing-ul (ca în Estonia şi Finlanda), hackathon-urile şi alocarea participativă a bugetului (ca la Paris, unde locuitorii fac propuneri şi votează destinaţia banilor publici) – toate acestea sunt modalităţi noi de a identifica idei originale, de a supune politica examinării şi  perfecţionării, de a aduce resurse din sectorul privat pentru a sprijini proiecte majore şi de a creşte eficienţa şi legitimitatea guvernării. Noţiunea de e‑guvernarea stat la  baza unei întrebări puse de Beth Simone Noveck: „Dacă  putem să creăm algoritmi şi platforme care să se adreseze anumitor consuma-tori, atunci nu putem să ne adresăm anumitor cetăţeni în scopul mult mai important de a înfăptui administraţia publică?” Răspunsul pare să fie un nesigur „da”.

În al treilea rând, internetul a modificat relaţia dintre cetăţeni  şi  alţi  cetăţeni  prin  facilitarea  apariţiei  asociaţiilor  şi  mişcărilor  on-line. Activiştii  Primăverii  Arabe, MoveOn, Occupy, mişcarea antiglobalizare, susţinătorii „dreptului  de a  muri”, „hacktiviştii” Anonymous – toate aceste grupuri au folosit inter-netul pentru a-şi coordona acţiunile şi a protesta cu totul altfel ca înainte (dacă poate fi vorba de aşa ceva). Urmarea este aceea că  grupurilor  de  interese  de  şcoală  veche,  precum  sindicatele,  breslele şi cluburile, li s-a adăugat o nouă şi uimitoare diversi-tate de asociaţii on-line care au nevoie de timp şi bani mult mai puţini din partea membrilor lor. Să dai un like pentru o anumită cauză  pe  Facebook  sau  să  retransmiţi  o  declaraţie  politică  pe  care o agreezi este mult mai puţin împovărător decât să asişti la plictisitoare şi nesfârşite întruniri în subsolul bisericilor. De regulă, grupurile on-line se măresc, se transformă şi se destramă mult mai repede decât cele off-line. În consecinţă, ecosistemul nostru politic este mult mai agitat decât în trecut. El a fost considerat pe bună dreptate drept „pluralism haotic”. 

(Fragment din Politica viitorului. Tehnologia digitală și societatea, de Jamie Susskind)

Scrie un comentariu

Ghiță Mocan

Soț, tătic și pălmaș pe ogorul Evangheliei. Febril căutător de adevăruri pe care să mă pot rezema, admirator a tot ce este veritabil și gata să văd binele chiar și unde e ascuns. Slujesc Domnului cu sentimentul unei datorii nobile și iau asupra mea orice povară ce are legătură cu Împărăția Lui. Alături de soția mea Magdalena, cresc doi copii adorabili: Paul și Carina. Predau teologie, dar preocupările mele intelectuale dezertează în multe alte zone. O bună parte din ele – ca și inevitabilele curiozități – le veți găsi în conținutul acestui site. Locul virtual în care tocmai vă aflați mă reprezintă, cu toate frământările și modestele mele aprecieri.