De îndată ce amintești de Geneva trebuie să amintești și de Calvin. Fie că interlocutorul face vreo precizare, fie că ești întrebat, Jean Calvin (1509-1564) este omniprezent. Fără îndoială că – așa cum se spunea – el este întemeietorul unei civilizații. Dar, pentru a face dreptate Reformei geneveze, trebuie să-i amintim și pe predecesori. După cum veți vedea, sunt trei oameni de mare calibru fără de care întreaga lucrare a lui Calvin ar fi fost doar un ideal. Aceștia, după cum vom vedea, au pregătit calea, au primenit ogorul, au adunat resursele.
Reforma a pătruns greu și anevoios în Elveția romană (vorbitoare de limba franceză). Totuși, datorită contribuției unor oameni de excepție, ea a făcut progrese neașteptate. A devenit în scurtă vreme un vârf de lance a spiritului reformator, oferind un model atractiv și pentru alte țări. Oferim câteva date biografice pentru primul dintre cei trei corifei ai Reformei geneveze, unul dintre oamenii care de fapt au jucat un rol important în viața și misiunea lui Calvin.
(1) Guillaume Farel (14899-1565). Om cu un caracter înfocat, căruia i se datorează cea dintâi dogmatică a Reformei în limba franceză (1524). Născut într-o familie nobilă de lângă Gap (Franța), părinții lui i-au recomandat o carieră militară. A ajuns să studieze la Universitatea din Paris unde, sub influența lui Jacobus Faber, a acceptat să predea la Colegiul Cardinalului Lemoine. În 1521 pleacă la Meaux – la invitația episcopului zonal – pentru a lua parte la eforturile de reformare a comunității romane. Persecuția declanșată în 1523 îl va aduce și pe Faber la Meaux, iar după acest moment Farel va părăsi Franța.
În 1524 va fi primit cu căldură de John Oecolampadius la Basel, unde va publica cele 13 teze împotriva doctrinei catolice. Acest gest va atrage atenția edililor orașului și, sub influența lui Erasmus (se pare), Farel va fi expulzat din oraș. În felul acesta ajunge la Strasbourg, unde Martin Bucer și Wolfgang Capito îl vor primi cu căldură. Va pleca acpoi la Montbeliard unde va predica Evanghelia și se va ocupa de răspândirea Reformei. Datorită opoziției însă, Farel a fost nevoit să părăsească și această localitate în vara lui 1525.
La sfârșitul anului 1526 pașii săi sunt atrași din nou la Strasbourg și Basel, obținând apoi un post de predicator la Aigle (la marginea orașului Berna). În ciuda opoziției ordinelor monastice, el obține în 1528 o licență de la autorități prin care putea predica oriude dorea în cantonul de Berna. Își extinde apoi misiunea în Neuchatel și Vaud și, cu toate că întâmpină violențe, în 1532 ajunge până la Geneva. La 30 iunie a aceluiași an, consiliul îl împuternicește să predice Evanghelia pură (în ciuda opoziției episcopului-vicar).
După o activitate plină de zel, episcopul-vicar îi înscenează un proces, Farel primind sentința de a părăsi în decurs de trei ore orașul. O va face, dar, prin intervenția guvernamentală de la Berna, la 28 martie 1533, comunitatea protestanților din Geneva sunt scoși din ilegalitate. La 27 august 1535, liturghia catolică va fi abolită iar Reforma va prelua conducerea în oraș. În iulie 1538, Farel este chemat de la Neuchatel, dar între timp Jean Calvin trecuse prin Geneva și-o amprentase. Așa se face că în 1541 Jean Calvin este rechemat la Geneva, iar Farel va juca un rol decisiv în stabilirea sa în acest loc.
Din acel moment cei doi vor lega o prietenie pe viață. Spre deosebire de Calvin, Farel se va fi căsătorit la vârsta de 69 de ani cu o văduvă refugiată din Rouen. De la ea, șase ani mai târziu, va avea un fiu care va muri la o vârstă infantilă. Surpriza acestui destin fabulos este că Farel (deci cel mai în vârstă) îl va îngropa pe Calvin în anul 1564. Afectat profund, slujirea lui publică va fi după aceea o sforțare vădită. În timpul unei vizite ulterioare la Metz, după o predică entuziastă și destul de caustică, răpus de oboseală și boală se întoarce la cineva acasă de unde nu se mai ridică din pat. La data de 13 septembrie 1565 se va stinge lăsând în urmă o operă și o viață remarcabilă.
A rămas în istorie prin forța și energia cu care predica și se ruga (M. Young). Ca orator, a fost mai degrabă un denuțiator decât un persuasiv; această atitudine stârnind repetabile altercații cu opoziția catolică. Un monument impresionant închinat acestui pionier al Reformei i-a fost dedicat în Neuchatel la 4 mai 1876.
Nu mai sunt calvinistul ce nu-și permitea nici o restricție, din anul I, dar nici nu mă consider capabil încă să articulez deslușit o poziție în ce privește libertatea omului (era cât pe ce să adaug un epitet dar m-am abținut, scutindu-mă de multe necazuri). Se poate că sunt încă mai preocupat decât însuși Dumnezeu în a-i apăra suveranitatea, nu știu. Totuși, privind istoria într-un mod general, fără a ne împiedica de detalii, identificăm cel puțin două urmări ale protestantismului în forma sa anterioară lui Calvin cât și în urma influenței „întemeietorului de civilizație”:
1. Civilizația. Pentru mine, scurta experiență geneveză a fost un adevărat șoc cultural. Am auzit povești despre înalta ținută a acestui oraș, despre mentalitatea înrădăcinată de-a lungul generațiilor între locuitorii săi, dar a trebuit să văd eu însumi pentru a mă convinge. Nu mi-am putut ascunde încântarea, și aștept cu nerăbdare oportunitatea de a o revizita pe îndelete. Conceptul „coramdeo” ce ni l-ați expus se simte în atmosfera orașului Geneva încă din primele ceasuri petrecute acolo, indiferent de particularitățile religioase ale oamenilor de acolo. Superb! Un argument istoric puternic ce trebuie să nu ne lase indiferenți la teologia lui Calvin și modul său de a gândi.
2. Secularismul. Am putea argumenta că dificultățile sunt inerente fiecărei tradiții creștine în vremurile pe care le trăim. Totuși, nu pot să nu sesizez o profundă relaxare din punct de vedere religios în ce privește spațiul european protestant. Probabil că ființarea confesională în absența sistemului ierarhic girat de către un Cap (mai mult sau mai puțin respectat/contestat din interior) își are neajunsurile ei și absența unui simbol puternic și neaparat vizibil ne privează de abilitatea de-a ne întoarce mereu la ceva când ne-am avântat prea departe teologic, filosofic sau chiar practic. Sau poate pur și simplu am uitat să ascultăm provocarea reformatorilor de-a fi într-o continuă reformare. Reforma a avut impactul ei, dar vocea aceea puternică devine ecou și ecoul se stinge peste veacuri. Nu pot să nu mă întreb în continuare care e reforma pe care va trebui să o aducem noi, generației noastre.
Am trecut de etapa în care arunc totul în cârca lui Dumnezeu și de dezicerea personală în ce privește responsabilitatea promovării revelației creștine. Pur și simplu privesc trist și aplic aceleași metode ce nu mai funcționează de o bună bucată de vreme, ca și cum am fi într-un vid absolut de idei. Adevărurile sunt profunde, revelația lui Dumnezeu în Cristos e parcă mai relevantă și mai indescriptibilă ca niciodată. Totuși, ce trebuie să facem?
Iertați-mi nuanțele patetice. E în nota zilei de azi. Mâine e graduarea. Trebuia să și jelim ca să ne putem bucura mâine deplin de sărbătoare.
Și totuși, de-acum ce facem?
Da. Geneva este un oraș mirific. Dacă-l vizitezi cu un minim bagaj de cunoștințe devine o mică revelație. Protestantismul are și el istoria lui, destul de tumultoasă uneori. Impactul socio-politic a fost covârșitor, după cum ai observat și tu.
Să-ți dea Dumnezeu multe binecuvântări. De asemenea, să te bucuri de sărbătoarea graduării cu toată inima.
[…] ceva timp în urmă am vorbit despre Farel, omul care a avut o influență directă asupra Reformei geneveze. Acum urmează să înfățișăm […]
[…] ceva timp în urmă am vorbit despre Farel, omul care a avut o influenţă directă asupra Reformei geneveze. Acum urmează să înfăţişăm […]
[…] ce i-am amintit pe Farel și Viret, iată-ne față în față cu al treilea contemporan de-al lui Calvin. Probabil mai […]
[…] ce i-am amintit pe Farel şi Viret, iată-ne faţă în faţă cu al treilea contemporan de-al lui Calvin. Probabil mai […]