Profesor emerit de filozofie în cadrul Universității din Dijon (Franța), Jean Brun a trăit între anii 1919-1994. Prin scrierile sale de o varietate impresionantă, Brun este o bună călăuză pentru orice dorește să înțeleagă țesătura cunoașterii. Se împrietenește cu ideile și conceptele cele mai sofisticate, apoi le redă aproape poetic. Lucrarea Europa filosofică (apărută la Pandora-M în 2002) însumează viziunea autorului referitoare la 25 de secole de gândire occidentală. Corifeii științei și ai filozofiei se întâlnesc aici într-o simfonie înălțătoare.
Începând cu această postare voi oferi din când în când mici frânturi din gândirea acestui istoric și exeget remarcabil.
Creștinismul nu este o filosofie, însă numeroase filosofii s-au situat prin raportare la el, fie pentru a-l denunța, fie pentru a-l anexa. Este imposibil să vorbim despre mesajul creștinismului, pentru că el este cel care ne vorbește; a ține disertații asupra lui înseamnă implicit a ne substitui lui și a uita să îl ascultăm. Însă nici nu putem afirma ce este creștinismul fără a-l preschimba de îndată în contrariul său, reducându-l la un sistem, la o morală, la un fenomen socio-cultural sau la un moment istoric, căruia vom consimți să îi recunoaștem importanța, fie pentru a adăuga faptul că acest moment este depășit, fie pentru a întreprinde o reactualizare a sa, modelându-l după gusturile vremurilor noastre. (…)
A sistematiza, a conceptualiza, a istoriciza, a fenomenologiza, a sociologiza sau a dialectiza creștinismul – toate revin la a-l schimba pe acesta din urmă mai întâi în contrariul său, pentru ai chestiona mai apoi esența. Creștinismului nu este nici demonstrat, nici respins, pentru că el nu este o religie suplimentară, nici o filosofie printre altele și, cu atât mai puțin, Filosofia absolută. El nu este nici un ism oarecare, nici un corp de doctrin sau de dogme care ar constitui o teologie ce ar putea fi predată precum matematica. A-L situa pe Dumnezeu în vârful piramidei ființelor înseamnă a-L reifica; a face din Hristos propagatorul unei doctrine înseamnă a-L crucifica a doua oară.
Și totuși, creștinismul ne vorbește și ne incită să vorbim; întâi de toate, ne determină să îi vorbim lui, pentru a-i asculta răspunsurile, iar mai apoi să vorbim despre el, pentru a-l regăsi pe celălalt pe căile pe care am putea fi nu numai alături de el, ci mai ales cu el.
[…] un fragment din opera istoricului și filozofului Jean Brun. Citatul precedent era despre natura creștinismului, cel de azi se va ocupa de o situație particulară. Vom afla câteva lucruri despre patristica […]