Probabil nu ați auzit de el. Și mie mi-a fost necunoscut până azi. Informându-mă ca de obicei despre starea lumii creștine (e vorba de portalul The Christian Post), aflu despre o dezbatere actuală asupra iadului. Cine a provocat-o? Un pastor cu aplomb și cu un joc de scenă cum rar mi-a fost dat să văd (puteți urmări vreun iutub spre edificare). Numele lui: Rob Bell.
Dumnealui este nu mai puțin decât un cântăreț rock (se înțelege, creștin) și nu mai mult decât un absolvent de teologie (a terminat la Fuller Theological Seminary, ceea ce nu e de ici de colo). În 2005 publică Velvet Elvis: Repainting the Christian Faith în care discută despre sexul lui Dumnezeu și alte câteva subiecte picante. La sfârșitul acestei luni va fi disponibilă o altă carte: Love Wins. A Book about Heaven, Hell and the Fate of Every Person who Ever Lived. Încă înainte să apară cartea mass-media și-a făcut treaba. L-a invitat în tot felul de dezbateri pe autor, iar blogosfera americană se încinge pe zi ce trece.
Ce face de fapt trubadurul nostru cu preocupări metafizice?! Ia binișor conceptul de IAD și îl desființează cu desăvârșire. După cum reiese din multele conferințe (și după cum sistematizează în carte), Bell afirmă:
Cerul (a se citi RAIUL) este plin de oameni iertați. Iadul este plin de oameni iertați. Cerul este plini de oameni iubiți de Dumnezeu și pentru care Isus a murit. Iadul este plin de oameni iertați pe care Dumnezeu îi iubește și pentru care Isus a murit. Diferența este cum alegem noi să trăim; cu care poveste ne identificăm, care versiune a realității o credem: a noastră sau a lui Dumnezeu.
Citatul e doar o frântură din volumul ce va apărea peste puțin timp. Pentru cei inițiați în teologie este clar cu ce avem de-a face aici. Este o doctrină universalistă de toată frumusețea, iar această eroare n-a inventat-o teologul cu chitara. Doar că el o spune cu șarm, într-un joc de cuvinte (și chiar de lumini) extrem de atrăgător. Speculează cu multă mediocritate o învățătură care place firii umane de când e lumea. Fapt și mai interesant este că foștii lui profesori (de la Fuller) au luat deja atitudine fățișă. Încearcă să se dezică de el cu jumatate de gură, dar în mod virulent afirmă că… iadul totuși există.
Dumnezeu e prea bun așadar. Nu ar putea El suporta plânsul și scrâșnirea dinților celor care o viață întreagă nu s-au pocăit. Așa că, în imensa Lui bunătate, a desființat locul acela în care tocmai începusem să credem. Putem trăi de-a valma, după cum apreciem că e bine. Ne putem lăsa mințile spălate de oameni care vorbesc frumos și scriu captivant, chiar dacă se suie cu picioarele pe adevăr. Oricum trăim într-o lume a șoului (mă încăpățânez să nu scriu show-lui). Și iată cum, din toată povestea ce stă să înceapă, Bell sună din clopoțel și ne cheamă pe toți să ieșim din Evul Mediu retrograd. Dar nu numai să ieșim de acolo, ci să-l și urmăm întru postmodernismul cel de toate zilele. Aici totul trebuie pus sub semnul întrebării. Aici realitățile ultime – precum raiul și iadul – suferă și ele modificări substanțiale din condei, se înțelege.
Promit să revin cu amănunte. Personajul începe să mă atragă, iar polemica ce se țese în jurul acestui sprințar teolog îmi face cu ochiul.
Dragă domnule profesor, percep o mânie (sfântă) în acest articol. Sunt sigur că mânia este faţă de păcat, desigur nu faţă de păcătosul „teolog cu chitară”.
Acuma, fie că iadul există sau nu, desigur el nu este ceea ce ni se vinde prin bisericile lipsite de şou dar pline de spiritualitate. Mai mult, cred că existenţa unuia ca Rob Bell este o reacţie legitimă la Evul Mediu retrograd.
Există o diferenţă evidentă între iadul prezentat de Isus şi iadul prezentat de teologii adevărurilor absolute. Când Isus vorbeşte de iad, El o face într-un mod diferit. El face referinţă la lucruri familiare pentru cei ce ascultă (şeol, hades). Pentru ascultători iadul prezentat de Isus avea o semnificaţie bine definită. Consider că ceea ce este astăzi vândut ca fiind iad, nu este absolut relevat. Poate, dacă ar mai exista inchiziţia spaniolă, iadul aşa cu îl prezintă majoritatea, ar fi mai actual, dar din păcate (pentru unii) Biserica a avansat în cunoaşterea lui Dumnezeu.
Dragă domnule profesor, ştiţi că nu vreau să schimb dogma în esenţa ei. Dar forma dogmei trebuie neapărat schimbată. Nu vrem să ne facem vinovaţi de „îngroparea talantului”.
Cunosc poziţia dumneavoastră faţă de acest subiect şi ştiu că sunteţi echilibrat. Dar nu este aşa (din păcate) cu majoritatea. ASTFEL NU CRED CĂ „MÂNIA” DUMNEAVOASTRĂ ESTE ATÂT DE JUSTIFICATĂ, CEL PUŢIN ATÂT TIMP CÂT NU MANIFESTAŢI ACEEAŞI „MÂNIE” ŞI FAŢĂ DE CEI CARE NE PREZINTĂ IADUL CA FIIND CEEA CE NU ESTE.
Oricum trebuie să recunoaştem un lucru: dacă cel nu crede în existenţa iadului continuă să trăiască o viaţă de sfinţenie, viaţa acestuia este mai de preţ decât a unui care trăieşte o viaţă de sfinţenie motivat şi de existenţa iadului.
În final doresc să citez câteva lucruri din Evanghelia Vagabonzilor de Brennan Manning.
„Pentru că mântuirea este prin har, prin credinţă, cred că, în mulţimea de oameni fără număr care vor sta înaintea scaunului de domnie şi a Mielului, îmbrăcaţi în haine albe şi cu ramuri de finic în mâini (vezi Apocalipsa 7:9), o voi vedea pe prostituata de la Kit-Kat Ranch din Carson City, statul Nevada, care mi-a spus oi ochii înlăcrimaţi că nu putea să găsească altă slujbă pentru a-şi întreţine băieţelul de doi ani. O voi vedea pe femeia care, după un avort, e bântuită de vinovăţie şi remuşcare, dar a făcut tot ce i-a stat în putinţă o dată confruntată cu înfiorătoarea alternativă; pe omul de afaceri care, asediat de creditori, şi-a vândut integritatea recurgând la o serie de tranzacţii disperate; pe clericul şovăielnic, care, dependent de aprecierea celorlalţi, nu şi-a provocat niciodată biserica de la amvon, tânjind după dragoste necondiţionată; pe adolescentul abuzat sexual de tatăl său şi care, vânzându-şi acum trupul pe stradă, când adoarme în fiecare noapte după ultima lui .şmecherie”, rosteşte în şoaptă numele Dumnezeului necunoscut despre care învăţase la şcoala duminicală; pe cel care s-a convertit pe patul de moarte, care şi-a trăit viaţa „din plin”, a călcat toate legile omeneşti şi divine, s-a bălăcit în pofte şi a secătuit pământul.
„Dar cum este posibil aşa ceva?” ne întrebăm.
Atunci, vocea ne răspunde: „Ei şi-au spălat hainele în sângele Mielului şi le-au făcut albe precum zăpada”.
Iată-i. lată-ne – mulţimea care şi-a dorit atât de mult să fie credincioasă, care a fost uneori învinsă, întinată de viaţă şi întărită prin încercări, purtând hainele însângerate ale greutăţilor vieţii, dar care şi-a păstrat totuşi credinţa.
Prieteni, dacă aceasta nu este o veste bună pentru voi, nu aţi înţeles niciodată Evanghelia harului.”
Dacă iadul nu este ceea ce prezintă Rob Bell, în mod cert nu este nici ceea ce ne vând oponenţii lui.
Îmi cer scuze pentru lungimea comentariului.
Cu mult respect şi preţuire.
Ai prins bine spiritul cu care am scris eseul. Și detractorii lui Bell au excesele lor în ceea ce privește doctrina despre Iad. Faptul însă că avem aceste două tabere în arenă s-ar putea să ducă la găsirea unei poziții de echilibru.
Citatul din B. Manning este răcoritor. Mulțumiri!
Domnule Mocan,
sunt foarte consternat cu cata detestare scrieti despre un om despre care, dupa cum singur marutrisiti, nu stiti mare lucru. Nici macar nu aveti habar ce scrie in cartea amintita si nici ce spune autorul despre iad si rai. Rob Bell nu este universialist, dupa cum singur a declarat. Eu l-am auzit personal – asta probabil ne si diferentiaza pe mine si pe dvs. Dvs va dati o parere dupa ce ati auzit pe blogguri iar eu i-am citit cartile si l-am intalnit personal.
Mi-e clar ca bisericile traditionale nu vor fi de acord cu Bell, din simplul motiv ca isi vor pierde membrii pe care i-au atras bagand in ei frica iadului. Asa o sa va pierdeti paine pe care ati castigat-o din mega-afacerea numita Biserica. Dar cred ca tocmai la asta se refera si D-l Isus cand spune ca raiul va fi plin de surprize. Oamenii care nu ii accepta dragostea si se revolta ca dragostea Sa acopera totul nu vor putea sa fie cu El in veacul viitor. Asa ca iadul exista, si asta declara si Rob Bell. Un sfat amical, pe viitor, inainte sa va dati cu parerea si sa deveniti ridicol, cititi cartea 😉
Buna ziua,
Interesant comentariul dvs. Se cunoaste insa ca nu ati citit cartile lui Rob Bell, nici cea actuala nici celelalte. E usor de comentat o carte despre care ati citit, dar nu ati citit-o. Si daca ati citit Velvet Elvis, Sex God sau Jesus wants to save Christians, atunci nu ati inteles din pacate nimic. Cartea lui Rob Bell a nascut multe controverse si e foarte bine. Rob Bell nu afirma ca nu exista iad si nici ca toata lumea va merge in rai. Totul este deschis. Va recomand sa cititi cartea inainte sa o comentati.
Regret consternarea, respectiv interesul aparte stârnit de eseul meu. Aș vrea să depășim acuzele colaterale (gen mega-afacerea…) și să rămânem, fără patimă, la subiect.
După cum am afirmat, nu i-am citit cărțile. Dacă dvs. le-ați citit, aș fi tare încantat să imi lasați propria impresie măcar în câte o frază. Promit că voi ține cont de tot ce veți scrie.
Încă ceva: dădăceala de tipul CITEȘTE CARTEA nu se potrivește. De felul meu nu citesc decât cărțile pe care nu le am.
Alese binecuvântări.
nu trebuia sa luati personal chestia cu „mega-afacerea”. Se referea la cei care au facut asta din Biserica si e clar ca nu sunt putine exemplele nici macar in Romania.
Dar sa trecem peste asta.
Sincer nu pot intelege cum va dati cu parerea despre carte daca nu ati citit-o. Nu e nici o dadaceala, dar citindu-va „cv-ul” mi se pare f amatoresc sa faceti asta. Vi se pare normal? corect? profesional? matur? Nu va cunosc, dar dupa cum spuneam, citindu-va „cv-ul” am impresia ca facand acest lucru va discreditati pregatirea si persoana.
Din pacate „datul cu parerea” despre ce nu cunoastem, a ajuns sport national.
Ma simt nevoit sa inchei aici dezbaterea cata vreme eu vb despre ceva ce stiu si dvs dupa ceva ce nu stiti; ar fi incorect, as fura startul. Deci am sa va las timp sa va procurati cartea si sa o cititi. Atunci mi s-ar parea corect sa va dati cu parerea, pana atunci cum ziceam e ridicol.
Imi pare rau daca va veti simti in vre-un fel sau altul insultat de comentariul meu, dar si mie mi-a fost insultata inteligenta prin articolul dvs.
Cred ca ati avea mult de castigat daca ati incepe sa ii cititi cartile.
Cu respect,