Eticheta

Ioan Botezătorul

I

Botezul Domnului – premisa unei regenerări

Dacă Botezul reprezintă un moment crucial în existența terestră a lui Hristos, el constituie, în același timp, preludiul la lucrarea de răscumpărare a omului și a creației, deoarece prin acest act Mântuitorul prefigurează jertfa Sa. Acceptând să Se cufunde în Iordan, în semn de solidaritate cu omenirea ce zăcea sub povara păcatului, Hristos l-a îngopat pe vechiul Adam și a început astfel zidirea...

„Lasă Ioane, să împlinim tot ce trebuie împlinit!”

Dar poate că va întreba cineva: -Ce dreptate a împlinit Hristos prin botezul Lui? -S-a supus prorocului, iar aceasta era o faptă de dreptate. Așa precum s-a tăiat împrejur, a adus jertfă, a păzit sâmbetele, a ținut sărbătorile iudaice, tot astfel a adăugat și ceea ce lipsea: S-a supus prorocului care boteza. Că era voința lui Dumnezeu ca toți să se boteze atunci… Prin urmare, dacă dreptatea...

Botezul lui Isus – semnul solidarității cu noi

Hristos pune prin botezul Său temelia botezului nostru, sau e Cel dintâi care dă ca om acest sens botezului lui Ioan. Nașterea prin botez restabilește pe om în starea primordială, pe care ar fi menținut-o Adam și ar fi moștenit-o urmașii săi, dacă n-ar fi căzut în păcatul originar. (…) Fără să Se facă El însuși păcătos printr-o naștere întru totul identică cu a noastră, El ia răspunderea...

Ioan Botezătorul, noul Moise

În urma acestei iluminări, petrecută la hotarul dintre timp și veșnicie, Botezătorul a răspuns Tatălui: „Iată-mă!”, întocmai ca Moise odinioară, și a început să predice spre a trezi pe Israel din amorțire. Misiunea Botezătorului va consta în pregătirea, prin cuvânt, a arătării Domnului. De aceea el se va numi un glas, „glasul celui ce strigă în pustie” (Ioan 1,23). El nu va face minuni, marcând...

„Glasul ce strigă în pustie…”

În vreme ce Isus mânuia tesla și colțarul în dugheana Lui din Nazaret, un glas răsunase din pustiu, dinspre părțile Iordanului și ale Mării Moarte. Cel din urmă dintre prooroci, Ioan Botezătorul, îi chema pe iudei la pocăință, vestea apropierea Împărăției cerurilor, propovăduia neîntârziata venire a lui Mesia, îi dojenea pe păcătoșii ce alergau la el și-i cufundat în apa râului, pentru ca acea...

De la Betleem să ne mutăm la Iordan!

Nici o sărbătoare nu poate fi trăită doar în ziua aferentă ei. Vechiul Testament ne învață – prin porunca lui Dumnezeu – că evreii nu-și puteau ține sărbătorile decât anticipându-le inițial și apoi savurându-le copios. Astfel, înainte cu câteva zile se cerea o anumită pregătire, așa cum în urmă cu câteva zile se cerea o nostalgiere a sărbătorii. Creștinismul timpuriu a aplicat aceeași...

Ioan (Botezătorul) și Hristos

Multe lucruri îl arătau pe Ioan ca pe un om ales: în primul rând, neamul însemnat și renumit, pentru că era fiu de arhiereu; apoi felul său de viață, nevoința aspră și disprețul față de toate cele omenești, pentru că, trecând cu vederea și îmbrăcămintea și masa și casa și însăși hrana, a petrecut vremea de mai înainte în pustie. Dar, în ceea ce Îl privește pe Hristos, toate erau opuse, pentru că...

Roada Duhului: o reprezentare vizuală

Priviți acest vitraliu! În timp ce vă întrebați cine sunt personajele reprezentate, îngăduiți-mi să vă spun unde se află și cine l-a făcut. Biserica ce-l găzduiește se află în Dublin și se numește Christ Church Cathedral – un lăcaș de cult cu o istorie fascinantă. A fost realizat de Hardman & Co. în anul 1870, una dintre cele mai vechi bresle care s-a perpetuat până în anul 2008...

„Acesta e Fiul Meu Preaiubit!”

N-a fost un simplu botez! N-a semănat decât în linii mari cu cele dinainte, pentru că în ziua aceea Fiul lui Dumnezeu pășea în apele Iordanului. Botezătorul, Ioan, s-a speriat. Era pentru prima dată descumpănit în fața întregului tablou. El știa cine este Isus, atâta vreme cât întregul său mesaj era centrat în jurul Lui. Știa care e diferența între el, muritorul și El, Mântuitorul. Cum ar fi...

Polemica din Enon

Dacă am face un clasament al celor mai neglijate versete din Noul Testament, atunci Ioan 3.25 ar fi undeva în fruntea listei. Aflăm, așadar, cum între ucenicii lui Ioan și între un iudeu, s-a iscat o neînțelegere cu privire la curățire. Cuvântul folosit în versiunea grecească este zeteseis. Face parte din recuzita școlilor de filozofie ale Antichității și înseamnă căutare prin discuție și...

Ghiță Mocan

Soț, tătic și pălmaș pe ogorul Evangheliei. Febril căutător de adevăruri pe care să mă pot rezema, admirator a tot ce este veritabil și gata să văd binele chiar și unde e ascuns. Slujesc Domnului cu sentimentul unei datorii nobile și iau asupra mea orice povară ce are legătură cu Împărăția Lui. Alături de soția mea Magdalena, cresc doi copii adorabili: Paul și Carina. Predau teologie, dar preocupările mele intelectuale dezertează în multe alte zone. O bună parte din ele – ca și inevitabilele curiozități – le veți găsi în conținutul acestui site. Locul virtual în care tocmai vă aflați mă reprezintă, cu toate frământările și modestele mele aprecieri.