Fiul tunetului, cel iubit de Hristos, stâlpul bisericilor din întreaga lume, cel care are cheia cerului, cel care a băut paharul lui Hristos și cu botezul Lui s-a botezat, cel care s-a plecat pe pieptul Stăpânului cu multă îndrăzneală, acesta vine acum la noi. Nu intră pentru a juca o piesă, nu cu fața acoperită cu o mască (căci nu astfel de lucruri va spune), nici suindu-se pe scenă, nici...
Exercițiu de neuitare: F. F. Bruce
La 11 septembrie 1990 se stingea unul dintre cei mai mari bibliști ai lumii: F. F. Bruce. Născut la 12 octombrie 1910 în Scoția, unde și-a urmat o bună parte din studii, a ajuns în cele din urmă la Univeristatea din Viena unde a studiat inclusiv cu Paul Kretschmer, unul dintre marii specialiști în limbile indo-europene. După ce predă limba greacă câțiva ani, prima dată la Universitatea din...
Ioan (Botezătorul) și Hristos
Multe lucruri îl arătau pe Ioan ca pe un om ales: în primul rând, neamul însemnat și renumit, pentru că era fiu de arhiereu; apoi felul său de viață, nevoința aspră și disprețul față de toate cele omenești, pentru că, trecând cu vederea și îmbrăcămintea și masa și casa și însăși hrana, a petrecut vremea de mai înainte în pustie. Dar, în ceea ce Îl privește pe Hristos, toate erau opuse, pentru că...
Isus și Natanael: o întâlnire sub vraja privirii
Întregul episod stă sub semnul văzului şi văzutului, al vederii. Nu i-a trebuit mai mult decât să ştie că a fost văzut. Aici totul se petrece telegrafic, prin transmisiune directă a gândului, pe plan esenţial, cu viteza luminii, a vântului şi a comunicării duhovniceşti. Totul se desfăşoară instantaneu, la nivel de comunicare spirituală, cu expunere fotografică scurtă, la măsura simultaneităţii...
Cea mai ciudată dimineață
Gerhard Maier, analizând prima arătare a lui Hristos, potrivit Ioan 20.1-10, numește acea dimineață: cea mai ciudată din istorie. De ce? Pentru că a fost o dimineață a DEZAMĂGIRII, apoi a NEDUMERIRII și, în cele din urmă, o dimineață a primei presimțiri a CREDINȚEI. Întâi e valea, apoi piscul cel înalt și maiestuos. Întâi e agonia, apoi vindecarea și vitalitatea. Maria Magdalena parcurge, în...
„Începuturile” lui Ioan
La început era Cuvântul… (Ioan 1.1) Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și ce am pipăit cu mâinile noastre cu privire la Cuvântul Vieții… aceea vă vestim și vouă… (1Ioan 1.1-3) Apostolul Ioan face o pasiune pentru ideea de început. Atâtâ evanghelia, cât și epistolele se deschid cu ea. Doar că, așa cum vom demonstra, este vorba de două...
O întrebare mare cât toată istoria
„Simone, fiul lui Iona, mă iubești?” – spune Isus. Există o lume întreagă în această întrebare, o lume a invitației personale și a provocării, a refacerii ființei umane în urma neloialității și a dezastrului, a remodelării epistemilogiei însăși, întrebare legată de modul în care cunoaștem lucrurile, pentru a corespunde noii ontologii, întrebare legată de ce anume compune realitatea...
Public și privat în activitatea lui Isus
În anul 1969, trei bibliști de elită – Glenn W. Barker, William L. Lane și J. Rmasey Michaels – publicau The New Testament Speaks (New York: Harper & Row Publishers). Această introducere în Noul Testament a jucat rol de manual în multe școlii de teologie ale vremii, bucurându-se de o largă apreciere. Deși au trecut decenii bune de atunci, lucrarea are și azi relevanță pentru cei...
Gândul de duminică (25)
Era vinovată. Dovezile erau incontestabile. Pedeapsa trebuia aplicată întocmai și fără preget. Dar, în drum spre lapidare, trecură cu ea pe la Învățătorul. Era dimineață, iar El tocmai învăța noroadele în Templu. „Legea spune s-o ucidem cu pietre!” – strigară, cu viclenie, fariseii. I-au adus-o pentru a-L ispiti, pentru a-L putea prinde cu vreun detaliu ce putea deveni incriminatoriu. Iar...
„Multe alte semne”
În timp ce descrie arătările Domnului după Înviere, aposotlul Ioan are grijă să ne atragă atenția: Isus a mai făcut înaintea ucenicilor Săi multe alte semne care nu sunt scrise în cartea aceasta (20.30). Este vorba de Evanghelia după Ioan care, după cum observăm, nu are pretenția exhaustivității. Onest cu cititorii, ucenicul iubit dorește să le spună că Dumnezeu înseamnă mai mult decât poate să...