Nu este Biblia în cel mai înalt grad, Cartea Cuvântului? Nu prin mijlocirea Bibliei primit-a omul și primește în continuare cuvântul lui Dumnezeu, cuvântul oamenilor, odată cu ecoul dialogului ce reînnoadă cele două rostiri înlăuntrul Legământului? O fenomenologie a Bibliei nu este oare, în însăși esența sa, o fenomenologie a cuvântului?
(Andre Neher)
Exercițiu de neuitare: André Neher
La 23 octombrie 1988 s-a stins ebraistul și filozoful evreu André Neher. Născut la 22 octombrie 1914 în Obernai (Bas-Rhin, Franța), el a studiat la școala gimnazială din localitate și apoi a urmat cursurile Colegiului din Strasbourg. A devenit apoi profesor la această școală, iar după război va preda la Universitatea din Strasbourg. S-a căsătorit cu Renée Bernheim (devenită Neher), care-i va fi...
Privilegiul copilăriei și al bătrâneții
Numai copilăria și bătrânețea fac priză directă, naivă, imediată cu viața. Ființele adulte, pârguite, sunt chemate să lupte cu viața, să-i țină piept, s-o înfrunte ca pe o problemă cu o mie de necunoscute și cu o mie de refuzuri. Pentru adulți, viața e presărată cu norme, interdicții. Însă pentru copilărie și pentru bătrânețe, viața este un joc inocent, plin de oferte zilnice și fugare, fiecare...
Iov și tăcerea lui Dumnezeu
Povestea lui Iov e, prin excelență, povestea tăcerii lui Dumnezeu, atrăgând asupră-i toate nuanțele acestei teme pentru a le toși, totuși, în altceva, diferit și cu mult mai complex decât tot ce am întâlnit până aici. (…) Prietenii lui Iov, însă, rup această tăcere a simpatiei. Muta lor mângâiere nu ține decât șapte zile și șapte nopți (2.13) și, de cum îl aud pe Iov răcnind pentru prima...
Setea de Dumnezeu
Pe cât de nepotolită este la Moise setea de dreptate și de ideal, pe atât de nepotolită este setea lui de Dumnezeu. În nici o experiență metafizică limita condiției umane nu a fost mai mult salvgardată decât în aceea a lui Moise. Vocația sa profetică a fost, într-adevăr, extraordinară și eminentă. Ea l-a condus foarte aproape de Dumnezeu, cu care a fost intimul, interlocutorul, iar versetele...
Cunoașterea prin smerenie
Spre deosebire de artă și de filosofie, teologia nu este cunoaștere prin ambiționare ci cunoaștere prin smerenie; umilința este cheia care îi deschide porțile sacrului, miezul și absolutul ființei. Dacă arta și filosofia încearcă o cunoaștere a ființei prin escaladare, teologia o face prin coborâre, prin pătrundere. Pe de altă parte însă, chiar dacă recunoaștem această argumentare, persistă încă...