Noul curs al dezvoltării sociale, care a ieșit la iveală odată cu reducerea timpului de lucru în industrie, oferă în această privință șanse care în epocile anterioare au rămas inaccesibile. Noul timp liber trebuie organizat uman. Această sarcină poate fi ratată. Atunci când în oameni nu sunt trezite și cultivate nevoi mai profunde, timpul liber este irosit cu simpla distracție. Acest lucru este astăzi extrem de clar. În fața noastră stă sarcina unei noi educații. Dar educația nu este posibilă decât atunci când realitatea în care trăim devine accesibilă ca întreg. Numai prin relația lor cu unitatea realității cunoștințele de specialitate și deprinderile specială capătă semnificație umană.
Fragment din Ce este omul? de Wolfhart Pannenberg și apărută la editura Herald (București, 2012).
În context, autorul cheamă la o viziune holistică asupra lumii, o viziune descrisă magistral în Sfânta Scriptură. Această viziune poate fi temelia unei educații autentice, care să se vadă inclusiv în petrecerea timpului liber.
Provocare modernă, timpul liber a devenit o temă tot mai importantă pentru antropologi. Dacă atunci când omul este ocupat cu munca sa lucrurile sunt oarecum previzibile, atunci când omul neocupat libertatea lui atinge cote maxime. Ce va face în acel timp? Care preocupări le va alege? Până unde își va implica mintea și emoțiile? Iată întrebări la care Pannenberg ne-a răspuns fără amănunte, dar inteligent.